Hatékony tanulás és Differenciálás az óvodai és iskolai nevelésben

Mire jó a Difer-mérés? Hogyan működik? Ez 5 fejlődési szakaszt különít el. Előkészítő, kezdő, haladó, befejező, optimum.

 

„ A gyermek abból okul leginkább, amit maga lát, maga tapasztal és figyel,

nem pedig attól lesz értelmes, ha elhiszi nevelője magyarázatát.”

 

Az iskolakezdés sikerességében meghatározó szerepet játszik, hogy hol tart a gyerek azoknak a készségeknek az elsajátításában, amelyekre az iskolai tanulás építkezik. Hol tart az anyanyelv fejlődésében? Van-e elemi számfogalma? Megvannak-e már az írástanulás megkezdéséhez elengedhetetlen idegrendszeri, finommotorikai feltételek?

Korábbi kutatásokból ismeretes, hogy e készségek fejlődése időben elnyúló, évekig tartó folyamat. Iskolába lépéskor többévnyi fejlettségbeli különbség mutatható ki a gyerekek között. Iskolakezdéskor a tanulók egy részénél a készségek fejlettsége csak a 4-5 évesek átlagos szintjének felel meg. Ezt a hátrányt, elmaradást az iskola nem tudja behozni. A hátránnyal indulók jelentős része végérvényesen leszakad a társaitól az első iskolai évek alatt. Az iskolakezdés sikeressége a gyerekek jövőjét életre szólóan meghatározhatja. A gyerekek közötti különbségek nagysága csak növekszik az iskolai évek alatt.

A sikeres iskolakezdéshez elengedhetetlen, hogy a tanulás örömöt adjon a gyereknek. Ha az első tapasztalatok az iskolában kudarcokkal járnak, akkor nehezen válthatók ki újra a tanulás motívumai. Ha ez bekövetkezik, a gyereknek nem lesz késztetése arra, hogy energiát, időt fektessen a tanulásba, ez pedig alapjaiban gátolja a fejlődését.

Mindezek arra mutatnak rá, hogy komoly figyelmet kell fordítani az óvodás gyerekek készségfejlődésére és -fejlesztésére, az óvodai-iskolai átmenetre.

 11693812_873842419371115_2389227998520211014_n.jpg

Mire jó a Difer-mérés?
Mire egy kisgyerek az iskolába kerül, jó esetben a tanító néni ismeri már egy kicsit. Találkozott vele az ovis foglalkozásokon, szülei kitöltötték a tanító által összeállított kérdőívet, és az óvó nénik is meséltek róla. Szerencsés esetben. De ha nem a körzetes oviba járt, ha nem voltak ovis foglalkozások, ha a tanító néni utolsó pillanatban kapta meg az osztályát, és még számtalan esetben valódi „terra incognita” a kis elsős...
Hogyan „működik”?
A Difer mérés minden területen 5 fejlődési szakaszt különít el. Előkészítő, kezdő, haladó, befejező, optimum. Egy nagycsoportos gyermek akkor tudja többé-kevésbé kudarcok nélkül teljesíteni az első osztályt, ha képességei már az utolsó két szakasz valamelyikében helyezkednek el. Ha még csak az előkészítő vagy kezdő szinten tart, nem javasolt számára az iskolakezdés.

11709726_873842386037785_5834533203221610823_n.jpg

 

 

 

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 1
Tegnapi: 2
Heti: 28
Havi: 96
Össz.: 10 465

Látogatottság növelés
Oldal: Mire jó?Hogyan Működik?
Hatékony tanulás és Differenciálás az óvodai és iskolai nevelésben - © 2008 - 2024 - hatekony-differencialas.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »